Minoo, kanske färdig..

Detta är alltså Minoo från boken Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren.

För den som inte läst boken men planerar att göra det utfärdar jag en spoilervarning, då min tolkning av Minoo utgår ifrån sådant som avslöjas under handlingens gång.

Minoo är en tonårig häxa med skrämmande krafter hon inte förstår, här illustrerat av (vad som föreställer) svart rök. Jag har tolkat lite fritt, exempelvis har hon ju i boken lite problem med sin hy (enligt henne själv), vilket inte direkt avspeglas i bilden. Jag skojade till det hela genom att använda Proserpine av Rossetti som inspiration, eftersom den målningen spelar en stor roll i boken och jämförelsen mellan Minoo och Proserpine är en del av ploten.

Bilden är ungefär A4 och akvarell + tusch i olika färger. Jag kan inte bestämma mig för om bilden är färdig eller om jag skall lägga till/ändra något. Jag blir ofta nojig att jag skall överarbeta en bild efter den första arbetsivern. Tar gärna emot förslag och tips!

This is Minoo from the novel “The Circle” by Mats Strandberg and Sara Elfmark Berggren. Since the following description is kind of a spoiler, stop reading now if you plan on reading the book yourself!

Minoo is a young witch with a frightening and mysterious power she doesn´t understand (illustrated with black smoke) . I have used Proserpine by Rossetti as inspiration since it plays a major role in the book and Minoo is compared to the woman in the painting.

  The picture is size A4 in watercolour and various coloured inks. I´m not sure I´m finished with the painting, although I´m allways afraid I will over-work something if I stay with it too long. Any advice is appreciated! 

This entry was published on December 4, 2011 at 11:35 pm and is filed under Uncategorized. Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

7 thoughts on “Minoo, kanske färdig..

  1. Julia c. on said:

    I think it’s perfect just like that, but if you’re itching to do more (I know the feeling) add a few highlights to the shoulder of the dress it almost looks gossamer. It’s so pretty!

  2. Åh, den är ju så obeskrivligt ljuvlig! Blev nästan lite gråtfärdig när jag såg den! (På ett bra sätt alltså) Mats och jag har tillbringat 18 timmar om dygnet den senaste veckan med att redigera bok två så det här var precis den typen av pepp som behövdes. Tusen tack!!! Får jag tillåtelse att lägga upp den på vår Facebooksida och min blogg?

    *SPOILERVARNING NEDAN*
    (Som författare måste jag bara fråga om du skulle kunna lägga
    till en spoilervarning eller ta bort just delen av texten som rör “jämförelsen” mellan M och P … om du fattar vad jag menar … 😉 Eftersom det är en rätt viktig del av handlingen. Inga måsten förstsås – det är din text och du bestämmer – var bara tvungen att fråga! 🙂 )

    • PS och inte för att det spelar så stor roll i sammanhanget – men jag heter Sara Bergmark Elfgren (det gör alltså ingenting, jag fick heta något ännu mer kreativt i en tidning nyligen, din sammanblandning var mycket mer logisk, hehe)

    • Tack! Självklart får ni använda den, men om ni ger er till tåls så skall jag putsa lite på den och lägga upp en slutgiltig version =) Hoppsan, tänkte mig inte för över det där med spoilerfaktorn, sitter själv och svettas med en c-uppsats nu och hjärnan är inte där den borde. Skall ändras, namnet likaså =)

  3. P.S. åh, skulle du kunna sätta ut en spoilervarning på engelska också så vi kan puffa för bilden även på andra språk 🙂

Leave a Reply

